• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Lidé plánují maximálně na rok dopředu

    Text: Lucie Weissová

    Foto: archiv Partners a Shutterstock

    AGE 4 - 5 / 2018

    „Chci vychovat novou generaci investorů, bořit zaběhnuté mýty a pozvednout prestiž oboru finančního poradenství na úroveň vyspělých západních zemí,“ říká školitel projektu Den finanční gramotnosti Jan Jirovský.

    Honzo, lektorem Dne finanční gramotnosti jste již pátým rokem. Proč jste se do projektu zapojil? Jaký byl prvotní impulz?

    Důvodů bylo víc. Primárně jsem chtěl předávat studentům své praktické zkušenosti v oblasti osobních financí, protože vím, jak důležité je správně začít. Když jsem studoval já, takové možnosti nebyly.

    Na většině škol už je finanční gramotnost do výuky nějakým způsobem začleněna. Ze zpětných vazeb ředitelů škol i samotných učitelů však vyplývá, že jsou velmi rádi, když tuto oblast zaštítí někdo z praxe, kdo je schopen reagovat na konkrétní otázky a ukázat praktické příklady, nejen teorii. Každé školení je pak velmi přínosné i pro mě osobně. Získávám nové zkušenosti a hodně mě baví komunikace a interakce s mladými lidmi.

    Češi na tom s finanční gramotností nejsou úplně nejlíp. Pozorujete alespoň nějaký posun k lepšímu?

    Drobné zlepšení vidím. Do jisté míry je to dáno vzděláním na školách a také médii, která na problematiku finanční gramotnosti často upozorňují. Zlepšení se projevuje především v té „negativní oblasti“ – studenti často už vědí, jak nespadnout do dluhové pasti, že je nebezpečné půjčovat si peníze na spotřební elektroniku nebo na dovolenou. Velké rezervy ale pozoruji v druhé části finanční gramotnosti – vědět, jak efektivně pracovat s financemi, jak sestavit zdravý rozpočet, vytvořit si rezervy, připravit se na rentu a investice.

    Kdy je správný čas začít se s tematikou seznamovat?

    Čím dříve, tím lépe. Myslím, že základní vztah k penězům by mělo dítě získat v dětství od svých rodičů. Poté je dobré postupně prohlubovat znalosti v době, kdy se studenti naučí pracovat s procenty a jsou schopni si sami spočítat, o kolik přeplatí půjčku nebo jaký je výnos z investice.

    Jan Jirovský, školitel projektu Den finanční gramotnosti, Partners

    Jaká je podle vás největší chyba, které se ve vztahu k penězům dopouštíme?

    Netvoříme dostatečně rezervy, a pokud už lidé rezervy tvoří, tak využívají jen spořicí účet nebo stavební spoření, což jsou nástroje nevhodné pro dlouhodobou tvorbu rezerv. Celé je to dané tím, že většina lidí plánuje v lepším případě maximálně na jeden rok dopředu a to je málo. A v neposlední řadě: trendem poslední doby je trávit volný čas v kavárnách a zbytečně utrácet nesmyslné částky za jídlo a kávu.

    Projekt cílí na všechny věkové skupiny, na koho se primárně zaměřujete vy? A proč?

    Nejvíc lekcí mám se studenty posledních ročníků středních škol a pak ve firmách pro dospělé. U studentů je klíčové, aby se hned po maturitě nedopustili zásadních chyb, které se s nimi mohou táhnout po zbytek života. Je velmi snadné propadnout lákadlu rychlých půjček a zadlužení. Studenti mají všechno před sebou, a pokud se jim podaří položit dobré základy osobních financí a získat správné návyky v odkládání peněz, mají téměř vyhráno. U dospělých mě naopak baví ukazovat, že lze finance řešit i jinak, bořit u nich mýty a status quo. Debata s dospělými bývá velmi konkrétní, řešíme reálné případy ze života a mohu zde nejlépe uplatnit své zkušenosti z práce s klienty.

    Na co ve svých prezentacích kladete důraz? Co by si lidé z vašich lekcí měli odnést?

    Důraz kladu především na praktické zkušenosti získané v práci s klientelou. Zároveň se vždycky snažím o dialog s posluchači, aby to nebyla „one man show“. Klíčové pro mě je, aby si lidé uvědomili, že je důležité nad financemi přemýšlet, naučit se plánovat a pravidelně odkládat část příjmu.

    Jak na vás účastníci reagují? Co je nejvíc baví? A co baví vás?

    Ve školách studenti reagují skvěle. Přijde někdo nový, má jiný styl prezentace a řeší s nimi oblasti života a financí, o nichž se s nimi do té doby většinou nikdo nebavil. V každé třídě se samozřejmě najdou studenti, které téma zajímá méně. Obecně je ale nejvíc baví investice, financování bydlení a příklady z praxe, jež vyžadují jiný způsob přemýšlení a kde není zřejmá správná odpověď. Mě na lekcích baví interakce s účastníky školení a pak zpětné vazby. Když mě třeba i po roce studenti zastaví a pozdraví. Dokonce se jich na mě nemalá část po maturitě obrátila, že si chtějí peníze z brigády odkládat.

    Jak se do projektu mohou zapojit školy? Platí se za vaše služby?

    Je to velmi snadné. Na webu projektu www.denfinancnigramotnosti.cz si každá škola může vybrat školitele ze svého regionu a pak se jen domluvit na formátu a termínu seminářů. Všechna školení v rámci tohoto projektu jsou zdarma.

    O projektu

    Pouze 52 % lidí v České republice rozumí penězům. Proto se od roku 2011 usilovně snažíme lidem rozšířit finanční obzory. Jak věci správně naplánovat, udržet si ve vyšším věku životní standard nebo se umět poprat s následky nepříjemných událostí!

    www.partners.cz

    Den finanční gramotnost

    Projekt Den finanční gramotnosti spustila největší finančně-poradenská společnost Partners v září 2011 jako reakci na nízkou finanční vzdělanost Čechů. Proškolení lektoři DFG navštěvují bezplatně žáky a studenty škol a vysvětlují jim základní mechanismy světa peněz. Praktické rady, testy finanční gramotnosti a další informace lze najít na webu denfinancnigramotnosti.cz, kde můžete domluvit i přednášku lektora.

    Text: Lucie Weissová

    Foto: archiv Partners a Shutterstock

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 4 - 5 / 2018 na straně 40-41.