Koh-i-noor Hardtmuth - Kvalita od roku 1790
Českobudějovická společnost Koh-i-noor Hardtmuth je jedním z nejstarších a největších výrobců výtvarných, školních, hobby a kancelářských potřeb na světě. Její historie sahá až do roku 1790. Firmu založil vídeňský podnikatel Joseph Hardtmuth, jehož syn Carl ji později přenesl do Českých Budějovic. Velkou zásluhu na jejím rozmachu měl zakladatelův vnuk a autor slavné žluté tužky Franz Hardtmuth.
Vize zakladatele
Celosvětový úspěch odstartoval již její zakladatel Joseph Hardtmuth, mj. dvorní knížecí architekt. V roce 1802 přihlásil patent na výrobu tuhy z grafitu a jílu. Nový druh tuhy se tolik nelámal a neštípal jako čistý grafit a mezi zákazníky měla tato inovace nečekaně velký úspěch. V roce 1808 nechal proto vybudovat ve Vídni novou továrnu na výrobu tužek a kameniny, ovšem stále se věnoval i architektuře. V době působení u rodu Lichtenštejnů například navrhl a vybudoval řadu staveb v Lednicko-valtickém areálu včetně minaretu.
Po smrti Josepha Hardtmutha v roce 1816 převzali rodinný podnik jeho synové Ludwig a Carl. Byl to právě Carl, který v roce 1848 přesunul továrnu do Českých Budějovic, a to kvůli nižším nákladům. O pět let později se stal společníkem firmy jeho syn Franz, jenž v roce 1881 celý podnik zdědil.
Ikonická žlutá tužka 1500
Tužka s označením 1500 byla největším marketingovým tahem Franze Hardtmutha. Ve druhé polovině 80. let 19. století měl dokončený proces modernizace výroby dřevěné tužky pomocí jednoúčelových strojů i proces modernizace výroby grafitových tuh. Díky tomu dokázal sériově vyrábět 17 rozdílných gradací přesně definovaných parametrů. Ikonickou tužku obalenou do laku žluté barvy nazval jednak číslem 1500, což bylo pořadové číslo řady tužek, ale především podle diamantu Koh-i-noor.
Tento model uvedl na trh v roce 1888, a to velmi originálně. Nenabídl nejprve nižší cenu, kterou by následně mohl zvyšovat, ale nastavil téměř třikrát vyšší cenu než ostatní prodejci. Na trhu tato taktika zafungovala výborně a tužka 1500 získala během velmi krátké doby světový věhlas.
Ve stejné podobě grafitovou tužku vyrábí Koh-i-noor Hardtmuth dodnes a je jedním z nejspolehlivějších a nejprodávanějších kreslicích médií. Vydrží podmínky, při kterých jiné psací potřeby už nemohou plnit svou funkci. Nevadí jí teplo, dokud neshoří, nevadí jí zima a snad by psala i při teplotě absolutní nuly. Je ekologická, protože je vyrobená z přírodních materiálů, snadno se zase do přírody vrací, a hlavně dělá radost tisícům kreativních duší po celém světě.
Když tužka, tak také guma
Ochranná známka Koh-i-noor byla zaregistrována v roce 1894 a neméně legendární je i logo slona na stíracích gumách z roku 1896. Právě tento slon je pátou nejstarší obrazovou známkou na světě. A proč právě slon na gumové pryži? To se prý úplně přesně neví a není známý ani jeho autor. Ale pravděpodobné je, že jde o slona indického, odkud firma dovážela kaučuk.
Rozmach za Franze Hardtmutha a žlutá tužka
Franz Hardtmuth vystudoval polytechniku ve Vídni a studoval i v Londýně. Ze světa si přinesl cenné zkušenosti, které uplatnil při modernizaci rodinného podniku. Od roku 1870 začal pozvolna upouštět od výroby kameniny a zaměřil svou pozornost na výrobu tužek. Vynalezl a zavedl dodnes používanou stupnici tvrdosti tužek. Gradační škála HB, která jako první na světě rozlišila stupně tvrdosti tuh, skrývá ve své zkratce počáteční písmena výrobce Hardtmuth Budweis. Za označením stupně tvrdosti F pak hledejte jméno samotného Franze Hardtmutha.
Doslova senzaci způsobila jeho žlutá tužka, kterou nazval podle slavného indického žlutého diamantu Koh-i-noor. Veřejnosti ji představil v roce 1888 na Jubilejní výstavě ve Vídni a název tužky, která získala mnohá ocenění, se stal i součástí jména podniku, který nově zněl KOH-I-NOOR tužkárna L. & C. HARDTMUTH.
Franz Hardtmuth zemřel v roce 1896. Firmu zanechal svým potomkům ve vynikající kondici. V roce 1910 již byla největší a nejmodernější tužkárnou na světě s osmi pobočnými závody a 32 prodejními filiálkami po celém světě včetně Japonska. Z období před druhou světovou válkou stojí za zmínku například tužka Versatil umožňující výměnu tuhy. Obě světové války činnost rozjeté společnosti utlumily a po roce 1945 byl podnik znárodněn.
Novodobá historie této české značky se píše po roce 1989. Podnik byl roku 1992 zprivatizován a je jedním z největších světových producentů a distributorů uměleckých, školních a kancelářských potřeb. A navíc – od roku 2000 je opět rodinnou firmou, a to v rukou rodiny Břízových. Její dceřiné společnosti najdete v sousedním Slovensku, Německu a Polsku, ale i v Bulharsku, Rumunsku, Itálii a v Rusku. Značkové výrobky vyváží Koh-i-noor Hardtmuth do 90 zemí světa.Zdroj: Koh-i-noor Hardtmuth
Víte, že?
✏ Zavedením originálních technologií a modernizace výroby dřevěných tužek rod Hardtmuthů odstartoval doslova tužkařskou revoluci.
✏ Firma byla také u zrodu mechanických tužek, podílela se na zdokonalení výroby pryže a na řadě dalších unikátních vynálezů.
✏ Jedinečný systém gradací, který vynalezl Franz Hardtmuth, se ve světě využívá dodnes.
✏ Denně se v Koh-i-nooru vyrobí 500 tisíc tužek.
✏ Jednou tužkou napíšete až padesát tisíc slov a mohla by nakreslit 35 kilometrů dlouhou čáru.
Zdroj: Koh-i-noor Hardtmuth
Foto: archiv Koh-i-noor Hardtmuth
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 5 / 2021 na straně 8-9.