Vlastislav Bříza st.: Věřím v úžasnou sílu kreativity. A také v to, že úspěch se rodí v srdci
Když před více než dvěma stovkami let začal ve Vídni podnikat knížecí architekt Josef Hardtmuth a vystavěl novou továrnu na výrobu tužek a kameniny, určitě fantazii měl. Ale kdo ví, zda sahala tak daleko, aby si tehdy dokázal představit, že jeden z jeho synů přesune výrobu do Českých Budějovic a vnuk pak podnik zmodernizuje a dovede ke světovému věhlasu pod značkou Koh-i-noor Hardtmuth. Dnešní majitelé Koh-i-nooru nedostatkem fantazie a kreativity určitě netrpí a mají také silnou vizi. Právě díky nim zůstává tato ve světě proslulá značka stále na scéně a její hvězda neuhasíná, ba právě naopak. Ano, Koh-i-noor a Bříza dnes patří neodmyslitelně k sobě. Povídala jsem si s Vlastislavem Břízou st., který podnik a dnes už celý bohatě rozvětvený holding řídí a spravuje se svými dvěma syny a synovcem.
Pane Břízo, je jasné, že úspěch (nejen) v podnikání pouze fantazie, vize a kreativita nezaručí. Je potřeba také odvaha a vášeň, s níž pak jde ruku v ruce pracovitost. O tom, že má Koh-i-noor kus vašeho srdce, nelze pochybovat. Jinak byste se už dávno věnoval něčemu jinému. Řekněte, na co jste nejvíc pyšný, co vás pohání dál?
Máte pravdu, Koh-i-noor je moje srdcovka. Získával si mě postupně, až jsem mu zcela propadl. Začínal jsem zde před více než padesáti lety jako konstruktér a postupně jsem se dostal do jeho vedení. Když jsem se v roce 2000 příšerně zadlužil, abych podnik mohl koupit, nebylo to zcela racionální rozhodnutí. Ale věřil jsem, že to zvládneme, a nadšení mi nechybělo. A taky jsme to zvládli; dluhy se podařilo zaplatit během sedmi let. Na to bych mohl být pyšný. Ale nejvíc pyšný jsem na to, že spolu se svými zaměstnanci dále rozvíjíme tak nádhernou tradici. Pyšný jsem na tu stovku medailí, kterou firma získala v uplynulých staletích, a také na ocenění, která získáváme dnes. Na to, že jsme udrželi slávu české značky, a věřím, že na ni i naši potomci budou moct být právem hrdí.
Dokázali jste, že značka Koh-i-noor Hardtmuth patří stále k českému rodinnému stříbru. Zůstaňme u těch potomků, o nichž jste se zmínil, tedy u dětí. Mnoho vašich produktů je určeno právě jim.
Ano, jsou to naši důležití zákazníci. Věříme, že jako firma vyrábějící výtvarné potřeby (nejen) pro děti a mládež máme v rukou možnost pozitivně ovlivnit generaci dnešních dětí. Cítíme jako svou povinnost motivovat je k tomu, aby odložily mobil, vypnuly obrazovku počítače a vzaly do rukou štětec nebo pastelky. Aby se podívaly na svět trochu jinýma očima. Vždyť je dokázáno, že práce s výtvarným materiálem u dětí rozvíjí jemnou motoriku a s ní i dětský mozek a myšlení.
Na co se soustředíte, když pro ně vyvíjíte nové produkty?
Na to, aby je to s našimi produkty bavilo. Je důležité, aby jim tužka skvěle padla do ruky a její stopa byla sytá, protože kreslení nemá být dřina, ale zábava. Zakládáme si na tom, aby práce s našimi výrobky byla pro děti naprosto bezpečná a mohly tužku nebo pastelku třeba i olíznout, aniž by je ohrozila na zdraví. Naše produkty musí splňovat ta nejpřísnější kritéria, normy kvality i certifikáty zdravotní nezávadnosti. Koh-i-noor a děti k sobě prostě patří, stejně jako Koh-i-noor a škola. Věřím, že to tak ještě minimálně stovku let zůstane. Vždyť ani dnes není symbolem kreativity počítač nebo nějaký čip, ale obyčejná tužka. Neobejdou se bez ní nejen děti, ale také návrháři, výtvarníci, architekti, řemeslníci. Naše tradiční tužka 1500 se vyrábí v téměř nezměněné podobě už více než 130 let. Od roku 1888 má stejný odstín žluté, ke kterému časem přibylo dnes už typické hnědé máčení. Navíc jemně voní po dřevě; stejně jako naše pastelky.
Vlastislav Bříza st. vystudoval Vysokou školu strojírenskou se specializací na konstrukci spalovacích motorů, v postgraduálním studiu se věnoval oblasti řízení. V Koh-i-nooru Hardtmuth začal pracovat nejprve jako konstruktér, pak šéfkonstruktér, až se později dostal do jeho vedení. V roce 1990 se stal generálním ředitelem společnosti Gama. Od roku 1994 byl generálním ředitelem Koh-i-nooru a šest let nato závod Koh-i-noor Hardtmuth od Petra Kellnera odkoupil. Dnes je zároveň majitelem holdingu Koh-i-noor, který dosahuje ročního obratu přes čtyři miliardy korun, a kromě spotřebního průmyslu působí i ve zdravotnictví, energetice, automotive a strojírenství, hotelnictví a nemovitostech. Na rozvoji holdingu se spolu s ním podílejí i jeho synové David a Vlastislav a synovec Robert Záboj. Vlastislav Bříza st. je také nositelem mnoha ocenění, mezi něž patří například titul Podnikatel roku 2014.
Mluvíte o tom tak zaujatě, jako byste sám vaše pastelky používal.
K tomu jsem se zatím nepropracoval, ale jejich výrobu znám dokonale. Každopádně mě můj věk i Koh-i-noor naučily dívat se na svět trochu víc barevně. Když mi bylo dvacet, rozlišoval jsem vlastně jen jednu zelenou, zajímaly mě jiné věci. A dnes jich na jaře v přírodě vidím desítky a dovedu si je vychutnat. Svět má nekonečné množství barev a poznávat je a hrát si s nimi je ohromné. Proto jsme třeba přišli na trh s našimi pastelkami Magic, které mají vícebarevný hrot a vykouzlíte jimi zelených, kolik budete chtít. A samozřejmě nejen zelených.
Můj dědeček říkával, že člověk by měl dělat co nejlépe to, co má rád, a nekoukat na peníze, protože ty přijdou samy. Podepsal byste to?
Ano, tak to mám nastavené i já. Budovat firmu a pracovat na jejím rozkvětu mě stále baví a prací se nechám klidně i pohltit. Baví mě ten proces tvoření, budování. Peníze jsou k tomu samozřejmě důležité, ale čistě pro peníze to nedělám. Podnikání je z mého pohledu zábava a také služba. Služba lidem. Toho se držím.
Společnost Koh-i-noor Hardtmuth se připojuje k srdcařům a od 8. ročníku Srdce s láskou darovaného se stává partnerem a spoluorganizátorem tohoto celostátního projektu pro dětské týmy.
S Vlastislavem Břízou si povídala Jana Jenšíková
Foto: archiv Koh-i-noor Hardtmuth
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 5 / 2021 na straně 10-11.