• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Setkání čtyř rukou a čtyř nohou - Spolupráce je dobrodružství

    Text: Martina Hošková

    Foto: archiv Audite Organum

    AGE 6 / 2021

    Připadá mi krásné, že kdykoli připravuji rozhovor s muzikantem, vždy se nějakým způsobem dobereme k přesvědčení, že hudba spojuje. Staví neviditelné mosty mezi lidmi minulými i současnými, mladými i starými, hovořícími různými jazyky a zastávajícími rozličné názory. Setkání čtyř rukou a čtyř nohou tuto posilující představu lidské soudržnosti ještě umocnilo praktickou ukázkou toho, co dokáže tvořivá spolupráce dvou kolegů. Leylie Yekta z Ázerbájdžánu a Nils Larsson ze Švédska hráli na starobylé svatojakubské varhany v rámci festivalu Audite Organum.

    Jak to vidí Nils

    „S Leylií se známe již mnoho let a dříve byla mou, samozřejmě výbornou, studentkou. Já hraju na varhany celý život, asi od čtyř let, tedy už jednašedesát let. Leylie je především brilantní pianistka, hraje ty nejtěžší kusy Rachmaninova a má ta nejvyšší ocenění. Je nádherné být svědkem její vyspělé muzikálnosti, profesionality, sledovat její techniku a inteligenci.

    Nu, a byla to ona, koho napadlo, že bychom tento projekt mohli uskutečnit. Já jsem čtyři ruce, čtyři nohy nikdy moc nehrál, a bylo to tedy pro mě něco poměrně nového. Upřímně: jde o náročný proces. Nejprve cvičíme každý zvlášť a potom, nějakou dobu před koncertem, musíme hodně cvičit společně, protože jinak bychom mohli mít problém s načasováním a tempem. Zároveň pracujeme na zvládnutí nějakých individuálních rozdílů, na vyrovnávání. Ale výsledek, když to zafunguje, je velice, velice příjemný, protože jsme jak jeden.“

    Jak to vidí Leylie

    „Toto byl první koncert čtyři ruce, čtyři nohy, který jsme my dva společně uskutečnili. Dalo by se říct, že to byl takový náš experiment, dobrodružství. Na stejných koncertech jsme už sice spolu hráli, ale každý samostatně.

    Je to umělecký proces, zajímavý proces, který vyústí v umělecký výsledek. Někdy může docházet k rozporům, samozřejmě, ale my se soustředíme na dosažení skvělého výsledku. Ano, může to být těžké, protože jsme dva individuální hudebníci a oba máme svůj vlastní koncept. Přípravy pohltí hodně energie. Ale když do sebe hudebně zapadneme, naše hudební myšlenky začnou být v harmonii, po dosažení kompromisu například ohledně zmiňovaného tempa vám to zase spoustu energie dá.

    Když má jeden z nás nějaký návrh ohledně interpretace, o jeho správnosti musíme být nakonec přesvědčeni oba. Musíme dokázat toho druhého přesvědčit. Není tu žádný diktát, že by jeden z nás řekl, takhle to musí být, to ne, je to o diskuzi, o přesvědčování, vysvětlování svých názorů. Ale to je dlooouhý proces. A stimulující.“

    Je důležité otevřít nové dveře

    Nils: „Koncert by měl lidem přinášet radost a umožnit hluboké prožívání hudby… a samozřejmě varhan, protože my varhany milujeme. Přál bych si lidem zprostředkovat zážitek z rozsahu, který varhany poskytují. A také konkrétně z tohoto nástroje, svatojakubských varhan, který na mě udělal hluboký dojem. Dobře se na něj hraje. Takže koncert by měl poskytnout umělecký zážitek. A hudba je vždy komunikace. Možná tedy dokáže pootevřít určité dveře, možná otevřít celý nový svět varhanní hudby. V publiku je vždycky někdo, kdo jednu či více skladeb slyší úplně poprvé, a to je důležitý pohled.“

    Leylie: „Je velmi, velmi důležité uchovat zájem o klasickou hudbu, protože v dnešní době je tolik jiných lákadel. A varhanní hudba je poměrně úzká výseč v rámci hudby jako takové a my ji velmi milujeme. Je potřeba dělat to i pro děti, probudit v nich zájem. Já učím děti hrát na piano a varhany na různých úrovních, je velice důležité otevřít dveře, jak říká Nils.“

    Mezinárodní varhanní festival Audite Organum

    Již 26 let probíhá každoročně v srpnu a v září v bazilice sv. Jakuba, klášterním kostele minoritů v Praze na Starém Městě. Hlavní organizátorkou a iniciátorkou je od samého počátku titulární varhanice baziliky Irena Chřibková, úvodní slovo má P. Oldřich Prachař. Festival je koncipován jako přehlídka světového varhanního umění na největších pražských varhanách, některé skladby zde zaznívají ve světové premiéře. Hudební zážitek ještě umocňuje videoprojekce účinkujících, které tak mohou návštěvníci festivalu sledovat během koncertu při hře. U příležitosti 25. jubilea bylo loni vydáno DVD zachycující záznamy dvanácti vybraných koncertů z let 2013 až 2019. Více informací:

    www.auditeorganum.cz

    S díky a pokorou

    „Jsme velice vděční, že jsme byli pozváni na toto neuvěřitelné místo. Skutečně, tato bazilika a klášter, a především svatojakubské varhany jsou úžasné. Chtěli bychom, aby zaznělo, že naše srdce jsou plná vděčnosti vůči organizátorce Ireně Chřibkové a všem, s kým jsme se tu setkali. Kvůli covidu ani jeden z nás poslední dobou příliš koncertů neodehrál, i proto byl tento pražský koncert pro nás oba velkou událostí.“ Leylie Yekta a Nils Larsson

    Text: Martina Hošková

    Foto: archiv Audite Organum

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 6 / 2021 na straně 22-23.