• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Umělcem na celý život

    Text: Petra Hořejší Čejková

    Foto: archiv KOH-I-NOOR HARDTMUTH

    AGE 6 / 2021

    Každý z nás se rodí se schopností tvořit, kreslit nebo malovat. Záleží jen na nás a našem prostředí, zda ji v průběhu svého života budeme rozvíjet. Uznávaná americká psycholožka Angela Duckworthová tvrdí, že talent není základní ingrediencí vynikajících výkonů v jakékoliv oblasti života. Tou je podle ní kombinace dlouhodobé vášně pro jeden životní cíl a vytrvalosti. Pokud je tedy jakákoliv kreativní činnost vaší skutečnou vášní a jste odhodláni na ní dlouhodobě pracovat, můžete zůstat umělcem po celý svůj život. A jak to tedy se vztahem k tvoření mají děti různého věku?

    „Každé dítě je umělcem. Problém je zůstat jím i v dospělosti.“ Pablo Picasso

    1‒3 roky

    V tomto období žádné z dětí nemá nejmenší pochybnosti o kvalitě toho, co vytvoří. Nároky na úplně první nástroje a prostředky pro jakoukoliv kreativní činnost jsou minimální. K psaní prstem do písku nepotřebujete žádné pomůcky a nalezený klacík se může stát první pomyslnou tužkou, kterou dítě použije. Dětské čmárání pomáhá nejen rozvoji jemné motoriky ruky, ale rozvíjí celý pohybový aparát těla i myšlení. Tužka se ale zatím do malé ručičky nehodí, v tomto věku nemá dítě ještě dostatečně vyvinutý úchop, aby si vypracovalo správné návyky. Pro první práci s barvou a plochou se skvěle hodí prstové barvy. Vytváření obrázků za použití prstů nebo celé dlaně je pro děti zábavná a rozvoj stimulující záležitost. Pokud má zůstat radost i na straně rodiče, je důležité, aby byl při tvorbě přítomen. Malí Picassové totiž nemají potřebu nechat se omezovat formátem papíru.

    3‒7 let

    V předškolním věku se arzenál kreativních pomůcek a vyjádření výrazně rozšiřuje. Voskovky, chodníkové křídy, správně zvolené pastelky, ale i vodovky a temperové barvy. Možností, co vzít do ruky, je v tomto období nespočetně. Jako téma se nabízí propojení výtvarných produktů a přírodních materiálů. Dokreslování postaviček z listů, které si dítě samo nasbírá na podzimní procházce s rodiči, nebo vytváření klasických figurek z kaštanů, to jsou evergreeny, které se neomrzí. A něco netradičního? Neobvyklé plátno poskytuje malým výtvarníkům vlastní tělo a obličej. S bezpečnými barvami na kůži, které jsou dermatologicky testované a šetrné k pokožce, děti dostanou nevšední možnost se pořádně vyřádit. Věřte, že body art je něco, u čeho se žádné dítě nebude nudit.

    7‒11 let

    „Cílem výtvarné výchovy by se neměl stát ‚hezky vytvořený obrázek‘, ale estetický a radostný zážitek ze samotné tvorby, na jehož konci jsou všechny děti úspěšné a motivované k další práci,“ tvrdí výtvarná pedagožka Ivana Bečvářová. Zároveň se označuje za odpůrce známkování výtvarné výchovy. Podle ní se prostřednictvím známkování zejména na druhém stupni základních škol vytváří i „blok“, který může způsobit celoživotní odpor k výtvarné tvorbě. Úkolem výtvarného průvodce, ať už rodiče nebo učitele, je v tomto období děti od tvorby neodradit, ale naopak povzbudit a ukázat jim nové cesty. A když je zrovna nebaví tradiční kreslení a malování? Možná je na čase vyzkoušet nástroje, které běžnou kresbu pozvednou svým charakterem. Fluorescenční fixy, pastelky s vícebarevnou tuhou nebo olejové pastely mohou být řešením, jak dětem vrátit do tvoření radost.

    11‒15 let

    V tomto čase nastává zlomový moment, který je třeba překlenout. Často se mluví přímo o tvůrčí krizi mladých kreativců. Jak z ní ven? Nechte děti stát se průmyslovými designéry či návrháři! Mohou být autory svého oblečení, vylepšit si vzhled vlastního kola nebo pokoje. Prostor pro vyjádření vlastního názoru a osobnosti je něco, co potřebuje každý teenager. Také vlastnoruční písmo je unikátní vyjádření osobnosti každého z nás. Ukažte dětem, jak se s ním dá pracovat a jak cool může být vytváření stylového deníku. Když se do hry zapojí fixy, finelinery či metalické tuše, z obyčejného deníku může každý den vzniknout malé umělecké dílo.

    Není důležité, jaké kreativní činnosti se děti budou věnovat.

    Cílem je zachovat si vášeň pro tvoření po celý život.

    Text: Petra Hořejší Čejková

    Foto: archiv KOH-I-NOOR HARDTMUTH

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 6 / 2021 na straně 28-29.