• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Úprava ŠVP – strašák, nebo příležitost?

    Text: Bohumila Kobrlová

    Foto: Shutterstock

    AGE 6 / 2021

    Školy v současné době řeší takzvanou malou revizi svých školních vzdělávacích programů (ŠVP), která vyvstala z úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí. Některé z nich již od letošního školního roku realizují výuku předmětu informatika dle nových „pravidel“, jiné se teprve rozhodují a hledají cestu, jak na to. Z tohoto důvodu považuji za nutné o revizi informatiky mluvit, aby se nestala jen formalitou.

    Do nedávna platilo, že učitelství je v jistém slova smyslu jedním z nejosamocenějších povolání. I když čas od času proběhla diskuze nad mezipředmětovými vztahy, spíše platilo, že každý učitel byl pánem ve své třídě a do způsobu jeho práce mu kromě vedení školy a České školní inspekce nikdo nemluvil. V současné době se však schopnost spolupráce stává jednou z nejdůležitějších kompetencí pedagogů.

    Nikdo z nás není tak chytrý jako my všichni dohromady.

    - Japonské přísloví

    Na našich školách je zatím za nejpřirozenější považována spolupráce ve vyučovacích předmětech. Probíhá ve formě spolupráce vzdělávacích týmů nebo předmětových komisí. Jejich činnost bývá ovlivňována vedením školy. Takto postavená spolupráce někdy může postrádat dynamiku a skutečný potenciál pro rozvoj školy i jednotlivců. Spolupráce mimo předmět již tak častá není, ovšem jsou školy, kde není výjimkou ani vzájemná kooperace učitelů mimo jejich obory v rámci pořádání celoškolních projektů, akademií, olympiád, škol v přírodě, exkurzí a tak podobně.

    Cílem nové informatiky je pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, učení, ve volném čase i při zapojování se do společnosti a občanského života.

    Čas na změnu

    V životě školy čas od času nastane zlomový okamžik, kdy je prostor pro změnu. Podle mého názoru tento okamžik při revizích školních vzdělávacích programů opravdu nastává a pedagogické sbory by měly současnou situaci uchopit jako příležitost ke spolupráci napříč celou školou, a tím zkvalitnit celý vzdělávací i výchovný proces na škole. Podíváme-li se pozorněji na cíle nové informatiky, je zcela zřejmé, že se při jejich plnění nemůžeme spoléhat na jeden vyučovací předmět. Je velmi důležité, aby se pedagogický sbor spojil a pochopil, že informatické myšlení jsou vlastně obecně užitečné postupy, které může kdokoli z nás aplikovat při vypořádání se s výzvami běžného života.

    Někteří učitelé si tvorbu ŠVP již vyzkoušeli, ale v mnohých stále přetrvává odpovědnost za svůj předmět. Teď už by to mělo být jinak, všichni odpovídají za společný výsledek.

    Učitelé by proto měli spolupracovat při všech důležitých činnostech, jako jsou tvorba ŠVP, plánování výuky, výběr metod, hodnocení a další. Měli by spolupracovat v rámci předmětů i při realizaci průřezových témat, rozvoji gramotností atd. Tím sami získají základní informace o zákonitostech spolupráce a dovednosti k ní a budou schopni tuto dovednost rozvíjet i u svých žáků.

    Umění spolupracovat je nejdůležitější kompetence.

    Národní pedagogický institut ČR na svých webových stránkách www.revize.edu.cz připravil rozsáhlou podporu pro pedagogické pracovníky i laickou veřejnost. Kromě nově zpracovaných pasáží RVP ZV zde pedagogové najdou konkrétní příklady začlenění obsahu informatiky do školních vzdělávacích programů, které jim poslouží jako inspirace nebo je mohou převzít a upravit podle potřeb dané školy. Inspirativní jsou i nové učební materiály, odborné články na téma informatické myšlení a v neposlední řadě příběhy kolegů – učitelů, kteří se již na novou cestu vydali.

    7 kroků ke změně

    1. Motivujte ke změnám, mluvte spolu.

    2. Seznamte se s revidovaným RVP ZV.

    3. Udělejte si analýzu podmínek ve škole.

    4. Plánujte – připravte si strategii školy při revizi ICT kurikula.

    5. Pusťte se do toho.

    6. Průběžně vyhodnocujte, jak vám to jde.

    7. Sdílejte, hledejte inspiraci.

     

    „Obsah učiva informatiky prochází rozsáhlou revizí. V současnosti se do výuky zařazují především oblasti jako algoritmizace či základy programování. Osobně bych podpořil větší implementaci také tématu týkajícího se kybernetické bezpečnosti. Probíhající revize znamená, že stávající obsah učiva předmětu informatika bude nutné zařadit i do ostatních předmětů. To vnímám jako dobrou příležitost a výzvu pro posílení spolupráce v rámci pedagogického sboru i nastavování mezipředmětových vazeb.“

    RNDr. Jan Břížďala, radní pro oblast školství, mládeže a sportu, informatiky a komunikačních technologií Kraje Vysočina

    Text: Bohumila Kobrlová

    Foto: Shutterstock

    Bohumila Kobrlová je vedoucí krajského pracoviště NPI ČR v Jihlavě.

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 6 / 2021 na straně 36-37.