• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Linka bezpečí je prostor, kde děti kdykoli najdou zastání a pomoc

    Text: Martina Hošková a Jana Jenšíková

    Foto: archiv Linky bezpečí

    AGE 5 / 2023

    „Příští rok slavíme třicáté narozeniny a nejdůležitější věc, kterou na základě našich zkušeností radím dětem i dospělým, je, že není ostuda říct si o pomoc. Každý problém má své řešení. Kdykoli je možné se obrátit na Linku bezpečí na číslo 116 111 nebo na Rodičovskou linku na 606 021 021. V třísměnném provozu zajišťuje nepřetržitou službu téměř osmdesát zaměstnanců,“ říká ředitelka Soňa Petrášková.

    Na začátku byly pevné linky a telefonní budky

    Česká Linka bezpečí zahájila činnost prvního září 1994, symbolicky v první školní den. Stala se tak druhým zařízením svého druhu v Evropě. Tím prvním byla dětská linka ChildLine ve Velké Británii. S myšlenkou založit telefonickou krizovou intervenci podle britského modelu přišel pediatr a duchovní otec SOS dětských vesniček Jiří Dunovský. Samotnou službu založila nadace Naše dítě v roce 1994 v čele se Zuzanou Baudyšovou. Pro ni byl údajně jeden z impulzů případ malé holčičky, kterou utýrali vlastní rodiče. Tehdy si řekla, že se postará o to, aby takové děti měly nějaké zastání a našly bezpečí. Odkaz, který zakladatelé zanechali, žije v práci současné Linky bezpečí i dnes.

    Přes 350 rozhovorů denně

    V samém počátku měla Linka pět konzultantů, dnes jich má asi osm desítek. Prvotní záměr telefonické krizové intervence byl směřován k týraným dětem. Postupně se škála problémů a potíží rozrostla.

    „Nedá se říct, že by některé problémy vymizely a vznikly nové. Spíš se v jednotlivých obdobích mění jejich četnost nebo aktuálnost. I když je pravda, že třeba sebepoškozování jsme před deseti lety neřešili, nyní je to jedno z nejčastějších témat vedle dalších psychických potíží, sebevražedných myšlenek, úzkostí, depresí, různých strachů. Děti se svěřují se špatnými rodinnými vztahy, řeší sexuální vyzrávání nebo problémy s orientací a působením v online prostředí. Denně naši konzultanti odbaví přes 350 kontaktů a vzhledem k závažnosti potíží se prodlužuje i délka hovorů.

    Dětem je potřeba věnovat více času.

    Linka už nepůsobí jen na telefonu, ale i na chatu a v online poradně. Snaží se co nejvíc přiblížit svým klientům. Její činnost se rozrostla i o oblast prevence. Jezdí za dětmi do škol a sportovních klubů, pořádá vzdělávací workshopy a konference.

    Na Linku se obracejí i rodiče, kteří mají možnost využít služby webu www.linkabezpeci.czwww.rodicovskalinka.cz. „Tímto webem jsme reagovali na rostoucí poptávku po našich službách, která je odrazem zhoršujících se psychických potíží u dětí a mladistvých. Lze tam najít například námi natočená videa, která edukují o psychických potížích a způsobu, jak s nimi zacházet,“ pokračuje ředitelka.

    Linka bezpečí:

    116 111 - www.linkabezpeci.cz

    Rodičovská linka:

    606 021 021 - www.rodicovskalinka.cz

    S financemi se začíná každý rok od nuly

    Strategií do budoucna je dále poskytovat vysoce profesionální odbornou službu pro děti a dospívající, rozšířit služby v oblasti prevence. Díky technologické podpoře již dnes dokáží na Lince zajistit snadnou dostupnost poskytovaných služeb na všech komunikačních kanálech tak, aby mohli pomoci všem, kteří jejich služby potřebují. Linka bezpečí působí rovněž na poli vzdělávání jak pro vlastní zaměstnance, tak i další odborníky, jimž předává know-how v oblasti telefonické krizové intervence.

    Ale kde na to všechno vzít dost peněz? „Přestože je u veřejnosti silně zakořeněná domněnka o plném financování Linky státem, není tomu tak. Podpora ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra, které si velice vážíme a velmi za ni děkujeme, zabezpečí Lince na letošní rok zhruba 55 procent rozpočtu. Dalších zhruba 11 procent zajišťují generální partneři, Nadace O2, ČSOB a Nadace RSJ. Bez této podpory by naše fungování nebylo vůbec možné. Sami si musíme zajistit zhruba 34 procent rozpočtu. Významně nám také pomáhají firemní a individuální dárci, dále města, obce a městysy. Všem těmto dárcům a podporovatelům děkujeme a s hrdostí je uvádíme na webové stránce www.mapadobra.cz. A důležité je zmínit, že na rozdíl od některých jiných neziskovek, které se neprávem obohacují na dárcích, naše Linka prochází každoročně náročným auditem v oblasti financí, kterou provádí společnost Mazars. Jsme rádi, že můžeme být pro naše dárce a podporovatele důvěryhodným a transparentním partnerem,“ vysvětluje Soňa Petrášková.

    Jaké problémy Linka bezpečí nejčastěji řeší?

    • sebevražedné myšlenky,
    • sebepoškozování,
    • deprese,
    • strach a úzkost,
    • šikanu ve škole,
    • domácí násilí,
    • sexuální vyzrávání,
    • kyberšikanu a problémy v online prostředí.

    Tomu, kdo pomáhá dětem, patří poděkování

    Všech zhruba 80 zaměstnanců pracujících pro Linku bezpečí v třísměnném provozu musí splňovat podmínky dané zákonem o sociálních službách, absolvovat akreditovaný kurz telefonické krizové intervence a dále se pravidelně vzdělávat. Každému z nich je samozřejmě zajišťována supervize a dbá se na jejich duševní hygienu.

    „Jde o práci velmi náročnou. Vždyť sami tito zaměstnanci jsou často také rodiče, mají své rodiny, své osobní životy. Přesto pomáhají dětem, které potřebují řešit náročné situace. Proto bych jim chtěla velmi poděkovat. Poděkování patří také kolegům v další týmech, díky nimž se naše organizace může rozvíjet a funguje nonstop od doby svého založení. Bez těchto lidí by Linka bezpečí nebyla taková, jakou ji všichni známe.

    A protože začal nový školní rok, tak školákům přeji, aby měli kolem sebe lidi, kteří jim budou během vzdělávání oporou a zároveň motivací, a měli prostor pro prožívání běžných školních radostí s pedagogy i spolužáky. Aby se jejich životy odvíjely tak, že nebudou naši Linku potřebovat.

    Připravily: Martina Hošková a Jana Jenšíková

    Foto: archiv Linky bezpečí

    Jak to funguje

    Linka bezpečí je anonymní

    Děti nesdělují své jméno a jejich telefonní číslo zůstává skryté. Z tohoto důvodu nejsou ani zveřejňovány konkrétní případy.

    Dítě, které zavolá na Linku bezpečí, se nejprve dovolá na ústřednu. Na té pracovník zjistí, o čem dítě potřebuje mluvit, a pokud je na směně volný konzultant, propojí je. S dítětem pak probírají jeho situaci, společně hledají možnosti pomoci, pracuje se s prožíváním. Při hledání řešení se vychází z klientova vnímání situace, respektují se jeho individuální možnosti a přirozené zdroje v blízkém okolí. V případě potřeby jsou dítěti předány kontakty a informace o další odborné pomoci v blízkosti místa jeho bydliště.

    Důležitým pilířem práce Linky je anonymita. Primárně není zjišťováno jméno ani adresa volajících. V některých vážných případech, kdy dítě samo sdělí své údaje, kontaktuje Linka v jeho prospěch další instituce. Nejčastěji spolupracuje s Toxikologickým informačním střediskem, rychlou záchrannou službou, Policií ČR nebo orgány sociálně právní ochrany dítěte. Většinou to bývají případy, kdy je bezprostředně ohrožen život dítěte. V roce 2022 jinou instituci kontaktovala 122krát, což je o 11 % víc než předchozí rok a o 110 % víc než v době před pandemií.

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 5 / 2023 na straně 38-39.