• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • O knížkách a návratu

    Text: Jana Jenšíková

    AGE 5 / 2024

    Ano, mám na mysli návrat papírových knížek, ale vezmu to trošku zeširoka.

    Pokud byste kolem nás hledali zemi, která byla vždycky dávána za příklad v zavádění technologických novinek, digitalizace a inovací vůbec, nejspíš vás napadne Finsko – skandinávský stát, který se svým ekonomickým výkonem řadí ke světové špičce. A pro to nevěřím vlastním očím, když čtu, že letos po prázdninách přišli žáci ve finském městě Riihimäki do školy namísto s notebooky s batohy plnými knih.

    Přitom právě ve Finsku byla státem mnoho let masivně podporovaná digitalizace ve školách v plném rozpuku a ještě nedávno dostávali například školáci starší jedenác ti let notebooky zdarma. A třicetitisícové Riihimäki není bílou vránou. Podle agentury Reuters totiž Finsko plánuje například zákon, který omezí používání mobilních telefonů ve školách, neboť finské pedagogy a rodiče stále víc děsí vliv nejrůznějších digitálních zařízení a sociálních sítí na dětskou mysl. 

    Finsko zdaleka není samo, kdo si klade otázku: proč bychom měli dětem dovolit, aby si ničily mozek? Podobné zákazy se šíří nejen Evropou. A mluví se také o nebezpečné závislosti na sociálních sítích. Například v USA už jde diskuze tak daleko, že prý hlavní hygienik plánuje vydat směrem k sociálním sítím stejné varování, jako se dává na ciga rety a na alkohol.

    Neurolog Martin Jan Stránský v této souvislosti otevřeně hovoří o digitálním heroinu a říká, že dát dětem do dvou let cokoli digitálního je katastrofa pro vývoj jejich mozku. Ovšem ani starší školáci by neměli se svými mobily na sociálních sítích trávit víc než hodinu dvě denně a my dospělí bychom měli vědět, co tam naše děti dělají. Podle něj je bohužel už teď jasné, že příští generace bude mít problém. Děti jsou roztěkané, neu mějí samy uvažovat, komunikovat a řešit problémy.

    Tak mě napadá, že bychom si zase jednou mohli vzít z Finska i USA příklad, co říkáte?

    A hřeje mě u srdce, že Srdce s láskou darované podporuje to, co digitální není, tedy vzájemné setkávání, povídání, prožívání, tvoření, přemýšlení, radování…

    Tak hodně radosti s knížkami i SRDCEM v novém školním roce!

    Jana Jenšíková,

    zakladatelka projektu Srdce s láskou darované 

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 5 / 2024 na straně 5.