• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Velká voda = velké srdce

    AGE 3 - 4 / 2025

    2. místo, Kategorie MŠ + 1. a 2. ročníky ZŠ

    ZŠ a MŠ Březová, okres Opava

    Třída Šikulové (19 dětí) pod vedením paní učitelky Markéty Stix a třídní učitelky Veroniky Špičkové. Pomáhaly také Svitlana Motychka a Blanka Dušková.

    Přírodní katastrofa si datum nevybírá, přichází rychle, bezohledně a ničivě. V září 2024 zasáhly Moravskoslezský kraj povodně, které si vyžádaly lidské životy, mnoho rodin přišlo o střechu nad hlavou, někteří žáci a část dětí o své základní a mateřské školy. Děti z naší mateřské školy Březová nebyly zasaženy, avšak jejich srdce ano. V době záplav nám samy povídaly o této katastrofě, kterou vnímaly prostřednictvím svých rodin a médií. Mnohdy nám vyprávěly velice smutné příběhy a zde se zrodila myšlenka sbírky na pomoc zasažené mateřské škole.

    Paní učitelky vše řádně s dětmi konzultovaly a přes média se dohodly, které mateřské škole pomůžeme, aby mohla opět co nejdříve zahájit provoz. Společně s dětmi byl vytvořen strategický plán. Připravit kasičku s názvem Sbírka bylo velmi jednoduché, ale naplnit ji představovalo nesnadný úkol, protože spousta našich rodičů pomáhala svým rodinám a sbírek probíhalo hned několik.

    Štědrost jsme s dětmi ocenili

    Naše předškoláky napadla myšlenka dárku za štědrost účastníkům sbírky. Dohodli jsme se tak na výrobě různých srdíček ve formě náhrdelníku, ozdob a závěsů. Začali jsme s výrobou srdíček, při níž nám také pomohli kamarádi ze třídy Soviček. Nápomocny byly rovněž opory mých kolegyň – paní učitelka Verča a Světluš. Srdíčka jsme vyráběli z modelovací hmoty, kterou jsme nechali zaschnout, poté jsme některá z nich namalovali, zabalili do pytlíčku a navlékali na provázky.

    V tomto období v rámci zapojení dětí do vzdělávacích aktivit probíhala také cvičení, která byla motivovaná kamarádstvím a láskou. Při jednom z nich vytvořili předškoláci v tělocvičně základní školy srdíčko jako symbol lásky. Vznik tohoto obrazce byl motivován písňovými slovy: „Každý jsme tak trochu jiný, přesto máme stejné přání, kamarádit a být šťastní, rodinou být milováni. Všichni v sobě lásku máme, správné je, když pomáháme, a když něco neumíme, jednou se to naučíme.

    Do činností spojených se sbírkou se zapojily nejen děti ze třídy Soviček, ale také paní učitelka Annett a teta Blanka. Paní učitelka našla vhodné místo, vytvořila nástěnku a vše naaranžovala pro sbírku. Teta Blanka vyráběla srdíčková mýdélka.

    Pomoc – to je přece Srdce s láskou darované!

    Když jsem viděla uvedenou nástěnku, kolem sebe samá srdíčka, zájem a emoce nejen dětí, vykřikla jsem: „Srdce s láskou darované.“ „Co?“ zeptala se kolegyně. A já svou myšlenku ihned vysvětlila. Text na nástěnce byl následně lehce poupraven a já běžela za svými předškoláky. Prezentovala jsem soutěž Srdce s láskou darované, vysvětlila pravidla a společně jsme se shodli na tom, že se můžeme přihlásit.

    Ve třídě začali kolem nás lítat další emušáci (mouchy-emoce): radost a zvědavost.

    Po uskutečnění výše uvedených kroků probíhala nějaký čas v naší mateřské škole dobrovolná sbírka. Všichni dárci si mohli za svou štědrost vybrat jakýkoliv srdíčkový dáreček, který děti vyrobily.

    Údiv dětí nad otevřenou kasičkou

    Po ukončení sbírky jsme se společně s paní učitelkou Verčou, Světluš a předškoláky vydali na místní poštu. Kasičku otevřela a přepočítala ochotná paní pošťačka. Celý výtěžek jsme ihned přeposlali na transparentní účet Mateřské školy Karlovice. Upřímná radost dětí z úspěšné pomoci byla pro nás nezapomenutelným zážitkem.

    Nejkrásnější na tom všem je, že prvotní popud pro vstup dětí do sbírky představovala jejich čistá snaha pomoci, ne zapojit se do soutěže. To byl až druhotný dopad.

    Srdce s láskou darované pomohlo školku otevřít. Kamarádi se opět můžou smát a hrát si jako dřív.

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 3 - 4 / 2025 na straně 26-27.